När musiken får tala

Det händer något magiskt när musiken och lyssnandet står i fokus. Bravissimo, den musikaliska trestegsraketen, fångar barnen med klassisk musik.

Bärande på skattkistan kliver hon in i klassrummet i Rönninge Skola med ett högt hej. Barnen svarar lite tyst och hon tar i ännu mer:
– HEEEEJ!
Och nu kommer en rungande hälsning tillbaka. Kulturpedagogen Camilla Olsson ler nöjt och håller fram skattkistan.
– Jag vet inte vad det är i, berättar hon. Jag hittar ingen nyckel men det verkar som om det är musik i den. Följ med mig och upptäck mer musik så ser vi om vi får upp den.

Camilla har alla barnen med sig direkt och de smyger ut i allrummet där stråktrion spelar.
– Kistan öppnas med musiken som magi. Lyssna noga och finn vad som är i, viskar Camilla med en röst som får alla att lyssna. Kanske kan musikerna ge ledtrådar om hur vi ska få upp kistan. Ska vi fråga cellon?

Adina, som spelar cello, ser med spelad överlägsenhet på de andra två i orkestern och börjar spela. De andra musikerna, Susanne på fiol och Annakarin på altfiol, visar genom miner och på det sätt de spelar på instrumenten att de är arga, tjuriga och missnöjda med att cellon ska få spela själv. Det undgår ingen att musikerna är osams trots att de inte sagt ett ord. Musiken talar sitt tydliga språk. För barnen är det självklart hur detta kan lösas.
– Alla kan väl spela tillsammans, utbrister de.

Och just det här är något som musikerna för höra från varje grupp de möter och spelar för. Undantagslöst.
– ”Tillsammans” är alltid barnens lösning, berättar Adina efteråt. Det är så himla härligt!

Lyssna i fokus

Musiken, klassiker från bland annat Mozart och Beethoven, står i centrum tillsammans med lyssnandet. Camilla vägleder barnen in i musiken och visar hur de kan lyssna och röra sig till tonerna. De spelar tyst, tyst och det är knappt ett andetag som hörs från publiken. Så plötsligt … tar stråkarna i och Camilla hoppar högt av spelad förskräckelse och barnen skrattar. Stråkarna spelar åter tyst och sedan, bara med hjälp av ögonkontakt, sluts ett förbund mellan barnen i publiken och stråktrion – ”nu skrämmer vi Camilla igen”! Och barnen tjuter av skratt över Camillas reaktion när stråkarna åter tar i.

Barnen lyssnar. De sitter och lyssnar, de står och lyssnar och de sjunger med …
– Nu vet jag, utbrister Camilla när kistan ändå inte går upp. Vi spelar tillsammans!

Och så blir det. Barnen har tillverkat egna maracas. Och det är otroligt hur olika de skapat dessa. Stora, små, av mjölkpaket, pappersrullar, konservburkar och ja … vad som nu kan gömma sig under de ofta vackert dekorerade instrumenten.

Delaktighet

Musikraketen har skapats och utformats utifrån tanken att musiken ska vara det centrala.
– Det vanliga när det skapas något som har med musik att göra för barn är att den hamnar mer i bakgrunden av något annat som tillexempel en teater, säger Camilla Olsson. Men barn uppskattar musik och de tycker om att lyssna. Och här ligger kommunikationen i mötet och i musiken. Det gör också att även de barn som ännu inte har det svenska språket blir delaktiga.

Adina har bearbetat de klassiska pärlorna så att de är kortare. Det gäller att ge alla barn förutsättningar att kunna koncentrera sig på lyssnandet.
– Lyssnandet är den röda tråden och också det uppdrag barnen får av oss.
Den klassiska musiken öppnar nya dörrar och den har dessutom fördelen att sakna text. Det står oss fritt att tolka musiken.

Till slut ger lyssnandet resultat och skattkistan går att få upp. Barnen håller andan av förväntan. Och tänk … skattkistan är proppfull med färgglada ”loppor” som blir en väg in till det hemliga rummet där mer musik väntar.
– Det här är det andra steget av tre i Musikraketen, berättar Adina. Efter besöket i skolan får de, genom loppan, tillgång till det ”Hemliga rummet” där de kan lyssna på musiken igen. Kanske tillsammans med familjen. Där inne finns också ett pedagogiskt material att arbeta vidare med i skolan.

Det tredje och sista steget är en familjekonsert där barn och vuxna får lyssna tillsammans.
– Ofta sker det i samarbete med Kulturskolan och då får barnen möjlighet att prova på olika stråkinstrument.
Att arbeta i de här tre stegen är unikt och har många fördelar.
– Upprepningsmomentet och att få med både hemmet och skolan är ett par av dem. Men också det att vi kommer ut på plats. Avstånd eller stora barngrupper kan göra att det är svårt eller omöjligt att faktiskt ta sig iväg.

Och vad tyckte barnen då?
– De tyckte att det var mycket bra och de gillade verkligen att göra sina instrument, berättar barnens lärare Åsa Arvidsson. Och lopporna i skattkistan var uppskattade!

FAKTA:
Musikraketen har producerat Bravissimo! En musikalisk trestegsraket. Det är en ambulerande barnkonsert vars huvudsyfte är att tillgängliggöra klassisk musik på hög konstnärlig nivå för barn i förskola och skola. Detta görs i en trestegsraket:

1. En konsert på skolan
2. Ett interaktivt, webbaserat material för fortsatt arbete
3. En avslutande familjekonsert

Läs mer och boka på www.musikraketen.se