Att känna mer än andra – tillgång och riskfaktor

”Det finns många välklädda barn som fryser om själen” skriver Charlotta Lagerberg- Thunes. Med bokserien om högkänslighet hoppas hon öka förståelsen så att personlighetsdraget blir en tillgång.

Hon beskriver sig själv som ett kanin-lejon – stark och skör på samma gång. Det tog många år innan Charlotta Lagerberg – Thunes lärde sig att förstå mer om sin egen känslighet.
– Jag kom i kontakt med boken Drunkna inte i dina känslor. Då gick det upp ett ljus för mig, att jag är sensitivt begåvad och att det är en fin tillgång.

Nyligen släppte hon Orkidébarnet, den första boken av fyra i en serie om högkänslighet. En bok om svåra ämnen som missbruk och psykisk ohälsa men som ändå är lättläst. Vi får följa huvudpersonen Lo under uppväxten tills hon som ung vuxen flyttar hemifrån. Lo, med en högkänslig personlighet, har kanske en extra utmanande uppväxt i en dysfunktionell familj där mamman missbrukar. Det är en stark berättelse där skuld och skam framträder tydligt liksom det här med att som barn, bära andras brister.
– Jag ville skriva en bok, där olika mekanismer försvagar eller förstärker personlighetsdraget. Om man burit vuxnas känslor så finns det risk för att man till exempel får ett brutalt finslipat känslosystem.

Solfjäder av känslor

Charlotta Lagerberg-Thunes är utbildad beteendevetare och har arbetat med socialt arbete i många år, bland annat inom BRIS och skola. Drömmen om att skriva har hon haft med sig sedan barnsben. Livets tuffa utmaningar och möjligheter tog henne till ett vägskäl och hon bestämde sig då för att använda sina beteendevetenskapliga kunskaper och erfarenheter i böcker och föreläsningar.
– Till slut hamnar vi rätt och mejslar ut vår egen väg.

Frågan om det är Charlotta själv som är Lo i boken får hon alltid. Så även denna gång. Och det är nog inte så konstigt för karaktären är starkt och genuint beskriven.
– Alla författare hämtar stoff från livet och från kunskap om sig själv och det är inte så intressant om det handlar om mig eller någon påhittad karaktär. Jag har hämtat inspiration från möten, livet och poesin.

Med de tidigare böckerna om Poppe har hon prisats för sitt arbete att lära barn om känslor. Att alla känslor är okej. Charlotta är engagerad i barns känslor och har ett barnperspektiv i det hon tar sig för.
– Äpplet faller inte långt från trädet. Jag är engagerad kring barn och deras känslor för jag växte upp i ett hem där alla känslor inte var okej. Jag lärde mig snabbt vad som var okej men också vad som inte var det. Idag vet jag bättre och att vi lär oss från alla våra känslor. Jag har en hel solfjäder med känslor. Där alla får plats och ingen är bättre eller sämre.

När Charlotta arbetade i skolan och inom BRIS förstod hon ännu mer vikten av att lyfta av barnens svåra känslor och lära dem sätta ord på dem. Barn ska inte behöva bära andras och vuxnas känslor. Hon menar att vuxna borde prata mindre och lyssna mer. Att vi har så lätt att fylla i ord för barnen.
– Vi vet att många barn känner sig övergivna idag, kanske inte av dysfunktionella skäl, utan mer att båda föräldrarna arbetar och familjen har många aktiviteter utanför hemmet och mindre tid tillsammans.

Dagens samhälle bygger mycket på otillräcklighet. Vi vaknar med ständigt påslagna minuskonton med tankar som att jag borde mer och jag måste mer.
– Jämförelser med andra ökar på stressen. Det finns en bedömningsfaktor med hur många tummar som gillar ens tankar, ord eller bilder. Och uteblivna tummar som också lämnar en känsla efter sig. Det skapar inget djup eller en klar vision inom oss utan gör oss snarare än mer olyckliga.

Ansvaret

I boken tar Lo ett stort ansvar för andras känslor och Charlotta tror att högkänsliga personligheter har en förmåga att förutse och känslosmittas och är mer samvetsgranna än andra barn.
– De kanske lättare tar eller får den rollen. Att ta ansvar för andras känslor kan man också göra i ren överlevnadsstrategi tror jag. Ett sätt att vara till lags som Lo är i boken, där hon möts av förakt och giftiga beteenden.

Barn som lever i dysfunktionella hem känner skam kring det som de upplever och berättar ogärna om de känslor som det väcker, förklarar Charlotta. De tar istället ansvar för att föräldrar ska må bättre vilket är en omöjlig uppgift. Lo känner ångest över att inte vara hemma och ångest att komma hem.
Dessa barn är oförmögna att känna tillit och där är de vuxnas känslor alltid viktigast. Då lär sig barnet det och bär föräldrarnas känslor.


Vad tänker du är det viktigaste budskapet i boken?

– Att emotionella sår kan göra lika ont som fysiska slag. Jag önskar att boken ökar förståelsen för att barn måste växa där det finns känslomässigt liv annars blir de frusna små själar. Att lära sig leva helhjärtat och älska sig själv för den man är och hur ett enskilt samtal faktiskt kan göra skillnad för ett barn.

Kommande böcker

Andra boken Fjärilsdrömmar kommer ut år 9 september Den belyser högkänslighet, vuxenlivet och föräldraskap och existentiella frågor, sorg och utanförskap.

Tredje boken belyser sorg och död, men också gaslighting och projicering som Lovisa utsätts för. En stark bok men där man som läsare får många svar. Boken lanseras 2018.

Fjärde boken handlar om arv, erkännande och avsked och att gå sin egen väg vidare framåt med sin egen familj. Den kommer också ut 2018. Samtliga böcker ges ut på Kloster Förlag