Elever skapade appen Boksamtal

Vem av personerna i boken vill du ha som vän? Varför? Frågorna är många och genomtänkta i appen som ska vara ett stöd i det viktiga boksamtalet.

Vi har träffat honom tidigare. Läraren och författaren med hjärtat och engagemanget i allt som kan väcka barns läslust. Mikhael Mikalides. Nu arbetar han på Vårbyskolan i Huddinge kommun och har just avslutat ett nytt projekt tillsammans med elever från årskurs 4-6. En app för boksamtal!
– Boksamtal är en viktig del av att läsningen, säger Mikhael. Det fördjupar läsupplevelsen och hjälper oss bland annat att förstå svårare böcker. Men det tränar också andra viktiga förmågor som att formulera tankar och frågeställningar. Dessutom blir läsupplevelsen något gemensamt.

Mikhael Mikalides startade Författarskolan inom ramen för Elevens val för att kunna ägna sig åt det han brinner för, att stärka läskulturen och att arbeta entreprenöriellt.
– Genom att driva språkutvecklande och entreprenöriella projekt inom skolan vill jag väcka elevers läs- och skrivlust, berättar Mikhael.

Under de senaste månaderna har mellanstadieelever på Vårbyskolan deltagit i ett språkutvecklande och entreprenöriellt projekt som har utmynnat i en pedagogisk applikation. Eleverna, som är i åldern 10-13 år, har samarbetat med professionella aktörer såsom en illustratör och en apputvecklare. Applikationen som de har skapat heter Boksamtal och är ett digitalt läromedel som riktar sig både till svensklärare runt om i Sverige samt föräldrar som läser böcker tillsammans med sina barn.

För Mikhael är det oerhört viktigt att bidra till att ge eleverna ett rikt språk. Han säger själv att han brinner för att stärka läskulturen och att det har blivit hans livsprojekt.
– Jag har själv upplevt hur det är att inte behärska språket. Ett nyanserat språk är en demokratisk fråga. Ett rikt språk gör att du kan förstå dina rättigheter. Det ger dig ett starkare självförtroende och därmed ökar möjligheten att nå dina drömmar.

Att möta språket genom olika texter ger många möjligheter till det. Många av de elever han möter saknar läskultur hemifrån och har dessutom inte svenska som förstaspråk.
– Då är det viktigt att skolan kompenserar. En 17-åring som läser böcker regelbundet har ett ordförråd på mellan 50 000 och 70 000 ord medan en icke läsande ligger mellan 15 000 och 17 000 ord. Så stor är skillnaden. Och det krävs ett bra ordförråd för att klara gymnasiet och högre studier. Man brukar säga att det krävs 5 000 timmars läsning för att bli en god läsare och 10 000 timmar för att bli en bra fotbollsspelare. Utmaningen är alltså att få alla att vilja läsa!

Idén om appen utvecklades från tanken om att göra en kortlek med boksamtalsfrågor. Men eftersom Mikhael alltid strävar efter att väcka nyfikenhet hos eleverna tog han det ett steg längre.
– Tillsammans med illustratören Björn Öberg och dataingenjören Milad Yalda har eleverna skapat applikationen Boksamtal. Innehållet i den har eleverna skapat under lektionstid på Elevens val.
Det var inte helt enkelt att formulera bra frågor berättar eleverna. Men tillsammans har de prövat sig fram och testat på varandra vad som fungerar.

– Bra boksamtalsfrågor kan till exempel handla om huvudpersonen och hur den är, berättar Nawar Oumari.
– Och om du fick byta ut en sak i boken, vad skulle det vara och varför, fyller Emilija Trajkoska i.
Alla är överens om att det har varit riktigt roligt att få vara med och producera en app som kommer andra till glädje.
– Det bästa med att få göra en app är att vi är med och skapar intresse hos andra. Vi inspirerar andra barn, säger Lai Al-Abridji.

Och att det är något som mynnar ut i något som är på riktigt är viktigt för Mikhael. Senast var det en riktig bok om poesi med elevernas dikter, Konsten att skriva dikter. Det här sättet att arbeta på utgår från entreprenöriellt lärande, vilket i grunden handlar om att väcka elevers inre drivkraft.
– Genom att ha en verklig mottagare väcker vi elevernas inre drivkraft. Man skapar något som är av värde för någon annan, inte bara för sin egen del.

När undervisningen knyter an till verkligheten sker ett möte mellan skolan och samhället och eleverna får en insikt i att deras handlingar kan påverka och göra skillnad.
– Arbetet med appen är ett språkutvecklande projekt med målet att stärka våra elevers språk, fantasi och deras läsvanor. Men också att de ska inspirera sina jämnåriga. På det sättet stärker vi läskulturen tillsammans.

Därför är boksamtal bra: Exempel på samtalsfrågor från appen:
– Fördjupar läsupplevelsen – Finns det några vuxna i boken? Beskriv
– Förstå svårare böcker dem i sådant fall.
– Vi blir bättre på att lyssna på varandra – Berätta om den händelse som du
– Hitta gemensamma lösningar tycker är viktigast i boken.
– Få fler perspektiv – Hur tror du att det kommer att gå för
– Reflektera huvudpersonerna i boken?
– Förstå sammanhang – Finns det någonting i boken som du
– Formulera tankar och känslor har upplevt själv? Berätta.
– Stärker gemenskapen – Vem av personerna i boken vill du ha