Många elever har ogiltig frånvaro

Höstterminen 2015 var nära 1 700 elever helt frånvarande från den obligatoriska skolan minst en månad utan giltiga skäl. Samma termin hade drygt 18 000 elever ogiltig upprepad ströfrånvaro. Det visar enkätresultatet i en delrapport från Skolinspektionen om hur skolor arbetar med att få tillbaka elever med omfattande frånvaro till skolan.

För elever med större frånvaro finns betydande risker att inte klara utbildningen och få försämrade möjligheter inför vidare studier och arbetsliv. Huvudmän och skolor måste göra mer för att få frånvarande elever tillbaka till skolan. Vi granskar nu i nästa steg skolors arbete med att förebygga och åtgärda frånvaron, säger Helén Ängmo, generaldirektör, Skolinspektionen.

Skolinspektionens delrapport ger en nationell bild av omfattningen av ogiltig frånvaro i de obligatoriska skolformerna grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Statistiken bygger på en nyligen genomförd enkätundersökning bland kommuner och rektorer. Delrapporten gör även vissa jämförelser med tidigare enkätundersökningar från Skolverket 2007 samt 2009.

Kartläggningen är en del i en kvalitetsgranskning av hur skolor arbetar med omfattande ogiltig frånvaro. Granskningens slutrapport publiceras hösten 2016 och kommer att redovisa en fördjupad granskning av elva skolors arbete med att få tillbaka elever med omfattande frånvaro till skolan.

Delrapporten visar:

•Höstterminen 2015 fanns det nära 1 700 elever som rapporterats ha ogiltig sammanhängande frånvaro i en månad eller mer. Jämfört med 2009 har ingen ökning skett.

•Höstterminen 2015 rapporterades drygt 18 000 elever ha ogiltig upprepad ströfrånvaro. Siffran är betydligt högre jämfört med 2009, men det är inte säkert att förändringen speglar en verklig förändring. Förbättrad frånvarorapportering och insamlingsmetod kan ha bidragit till att uppgifterna 2015 är säkrare än vid tidigare undersökningar. Oavsett om resultatet speglar en ökning eller inte så är antalet elever med ströfrånvaro ett stort problem och ett tecken på att fler insatser behövs för att förebygga och åtgärda frånvaro.

•Den ogiltiga frånvaron är mest utbredd i årskurserna 7–9.

•Upprepad ströfrånvaro är något vanligare bland pojkar än flickor.

•Två tredjedelar av rektorerna uppger att de uppmärksammat oroande giltig frånvaro på skolan. Omfattande men formellt giltig frånvaro kan dölja samma typ av problematik som ligger bakom den ogiltiga frånvaron och kan på samma sätt försvåra för eleven att klara skolan. Delrapporten behandlar giltig frånvaro i mycket begränsad utsträckning.

•Skolorna har utvecklat bättre återrapportering kring frånvaro vilket lägger en grund för att bättre kunna upptäcka och åtgärda problem.

Läs mer

Skolinspektionens delrapport och mer information finns på www.skolinspektionen.se/franvaro

För information

Ann Edvinsson, projektledare, 08-586 086 16

Presskontakt

Presstjänsten 08-586 080 60