Spelbaserat lärande kräver genomtänkt pedagogik

Alla medel är tillåtna när det gäller att bevara barnens lust att lära, menar Jan Bidner. Spel i olika former är ett sätt, men ställer också krav på den vuxne.

– Har vi roligt när vi lär oss något nytt fastnar det så mycket bättre, säger Jan Bidner som arbetar på IT-konsultföretaget Sogeti i Umeå. Han är intresserad av pedagogik och brinner för att göra kunskapsförmedling både roligare och effektivare med hjälp av spel.

Många spel har en aspekt av lärande i sig. Det är möjligt att försöka och misslyckas, om och om igen.
– Det finns för lite utrymme för misslyckande i skolan. Thomas Alva Edison misslyckades med att uppfinna glödlampan 9000 gånger.

I spel får man nöta saker, och har oftast roligt under tiden. Det blir ett lustfyllt övande.
– Ta ett spel som Guitar Hero, en del ungar blir så duktiga så det visslar om det. I skolan testar man en gång, får vänta en vecka på nästa tillfälle, och sedan går man vidare till nästa uppgift.

Spel kan användas på många olika sätt inom olika ämnen. Håller klassen på med stenåldern kan man göra ett memory-spel om hur stenåldersverktygen såg ut. Eller spela ett strategispel om resurshanteringen.
– Det finns spel där man kan odla, hugga ved, bygga byar, jaga och fiska, och byta varor. Spelaren får kunskap om stenålderslivet och förstår också byteshandel fungerar. Spel är bra för att de är interaktiva, du måste delta för att det ska hända något.

Digitala Minecraft kan hela klassen spela tillsammans, med läraren som guide. Det är en värld som växer hela tiden, en legovärld där man kan bygga vad som helst.
– För problembaserat lärande är Minecraft klockrent! Allt du kan göra i verkligheten kan du göra där, även om allt ser ut som fyrkantiga kuber.

Det man pratar om i undervisningen går att bygga i spelet, det kan handla om pyramiderna eller medeltida byggnader eller något helt annat. Och läraren kan välja vad som ska tränas, man kan räkna ut omkretsen på huset, eller prata olika språk med andra som finns i Minecraft-världen.

Tydlighet
När det gäller abstrakta ämnen passar spel särskilt bra. Om det är svårt att förstå varför man ska lära sig avancerad matte eller religion kan man skapa ett sammanhang som visualiserar och förklarar, och därmed gör det begripligt.
– Det handlar om att veta vad som driver och motiverar människor, och det är spelen expert på. De engagerar och får dig att ägna timtal åt att spela.

För att utnyttja spelen på ett bra sätt krävs en genomtänkt pedagogik.
– Lärarna behövs i allra högsta grad! Eleverna behöver stöd för att kunna orientera i den världen, upptäcka bra spel och hitta rätt längs lärstigarna.

Spelbaserat lärande är ett pedagogiskt verktyg bland andra, framhåller Jan, men en viktig del i verktygslådan inför morgondagens lärande.
– Skolans viktigaste uppgift är att inte döda lusten att lära och nyfikenheten på hur världen fungerar. Och då är alla medel tillåtna! Kunskap fastnar på ett helt annat sätt när man har roligt än när man ska tratta in den med fokus på prov och betyg.


Text: Karin Engman

Jans tips på bra pedagogiska spel
Spela med barnen, uppmanar Jan alla intresserade föräldrar. Hitta pedagogiken och lärdomarna i de spel barnen spelar. Agera guider och hjälp dem orientera.

Dragonbox. Gör algerbra begripligt.
Memrise. En favorit för att lära sig språk, inte bara för barn.
Minecraft. Det finns även anpassade edu-varianter, handledning behövs.
Letterschool. App om alfabetet och att lära sig skriva. Mer på pappasappar.se/letterschool.
Monopol, Settlers of Catan, Stone Age och liknade brädspel för strategi och resurshantering.


Skillnad mellan spelbaserat lärande och spelifiering/gamification

Spelifiering handlar om att använda spelmekanismer i andra sammanhang för att påverka beteenden. Exempelvis för att stödja samspelet i en klass genom att olika handlingar får poäng, som att hjälpa en kompis med läxan.
– Jag är lite kluven till detta, man måste tänka igenom vad man belönar. Det finns risker, man kan skapa en konstig kultur som främjar ögontjäneri. Men tänka igenom vad man gör och varför ska man å andra sidan göra med allt annat också, säger Jan.

Mer på webben
Spelläraren. Blogg om spel, föräldraskap och pedagogik: spellararen.wordpress.com
Podden. Jan Bidners och Mats Björks pod Gamificationfredag hittar du på sogetipodcast.se
Avsnitt nummer 13 handlar om skolan.