Lite lek med maten skadar inte

Cecilia Blidö tipsar om hur vi genom att vara lite mer lekfulla , kan lära barn att utveckla en nyfikenhet för nya smaker.
När lyssnade du på maten sist? Vet du hur många färger det finns av morot? Brukade du säga ”lek inte med maten” när barnen var små? Vi har fått lära oss att äta upp maten på tallriken och vi ger gärna barn ”barnvänlig mat”. Det märks tydligt på restaurangernas barnmenyer med köttbullar och potatismos, korv med pommes och pasta bolognese. Annat är ofta svårare att lösa.

Vi väljer gärna ge söta smaker för vi vuxna ”har bestämt” att det är barnvänligt. Framtida smakpreferenser sätts tidigt i livet och det vi får lära oss som barn tar vi med oss längre fram i livet. Med det som grund är det viktigt att lära barnen att våga prova, lära känna och utveckla en nyfikenhet kring råvaror och nya smaker.

Månadens grönsak

Barn har inte så mycket kunskap om mat och behöver hjälp att vidga smaker och matupplevelser med alla sinnen. Det börjar bli fler skolkök och pedagoger som på ett naturligt sätt gör måltider och lärande om mat till en aktiv del i den pedagogiska verksamheten på samma sätt som matte och svenska. Pedagoger utser månadens grönsak, ger även maten ett sammanhang i svenskan med temat ”Mat i litteraturen” – måltidspedagogiken förlängs på sätt naturligt till andra skolämnen.

Även Livsmedelsverket har nyligen uppdaterat utbildningsmaterialet ”Mat för alla sinnen – sensorisk träning enligt SAPERE-metoden”.  SAPERE är en utvärderad fransk metod som betyder ”att kunna”, ”att smaka”, ”att veta” och ”att känna”. Den vill bygga självkänsla och nyfikenhet hos barnen för att de ska våga prova mer genom pedagogiska övningar.

Barnen lär sig att äta med ett annat syfte än bara ”gott”. Man kan upptäcka råvaror och mat med att nyfiket fråga ”Hur smakar det? Surt? Beskt? Sött?”. Hur ser en polkabeta ut? Hur låter en morot? Knäckebröd? Hur känns spaghetti? Ägg? Hur doftar broccoli? Apelsin? Vad smakar oliver? Bär?

Nyfikenhet

Nyfikenhet för råvaror och sensorik har ingen åldersgräns utan kan användas i alla åldrar, från förskoleåldern och uppåt. Det går att anamma delar av detta även hemma för att bidra till att barnen får upptäcka nya smaker och matupplevelser.

Släpp in barnen i köket! Laga mat ihop, låt barnen följa med till mataffären och planera inköpen tillsammans. Välj veckans middagar och ägna fredagsmyset åt en ny spännande frukt eller grönsak. Att släppa in lekfullheten kring maten bidrar till mer matglädje både i skolan och hemma. Sätt på er hörselkåpor till frukosten och lyssna på hur knäckebröd låter och hur det känns på tungan så gläntar ni på dörren till en ny spännande värld.