Programmering är något som barnen tidigt ska få komma i kontakt med i skolan. Det väcker nyfikenhet hos både barn och pedagoger.
Det är tillsynes helt vanlig vita papper med streckfigurer att färglägga. Vilket i sig är kul, men dessa får de yngsta fritidsbarnen på Mälarhöjdens skola i Stockholm att jubla.
– Det vi gör nu är vi tar färgläggandet till en ny nivå, förklarar fritidsläraren Anzo Thyrén när hon ser frågetecknet i mitt ansikte. Teckningarna kommer nämligen att få liv.
Hon lämnar mig med ytterliga frågetecken och hjälper barnen med färgpennorna.
– När man lägger teckningen framför mobilen så blir dom på riktigt, förklarar Jayden och fortsätter med sin brandbil.
Rex håller på att färglägga en kanin.
– Jag valde den för att jag vet att den kommer att kasta morötter, förklarar han – uppenbarligen van vid tecknade kaniner som får liv.
Och en stund senare får jag verkligen se hur brandbilen skannas in, tillsammans med QR-koden längst ner på teckningen, och hur den kommer till liv på whiteboarden. Kör omkring och låter. Hur kaninen kastar morötterna och hur de andra teckningarna får liv. Barnen är nöja. Jag är förundrad då detta var nytt för mig.
Det är med hjälp av appen Quiver som det här blir möjligt. Tänk att ta ett färgläggningsark, färglägga som du vill och sedan, genom att skanna teckningen via appen, se bilden komma till liv i 3D med just de färger du själv har valt. På företagets hemsida finns gratis färgläggningsark att skriva ut.
Anzo kom i kontakt med det här och flera andra saker när IT-klubben var på skolan.
– Det var verkligen jättebra. De har ett färdigt upplägg att utgå ifrån, kopplat till Lgr 11 och som dessutom är superlätt att använda, berättar Anzo. Sedan kan jag använda det på den nivån som passar min grupp.
Hon tar fram materiallådan och visar. Där finns en massa spännande saker med tillhörande tydlig lärarhandledning. Jag tittar i den och tänker att till och med jag skulle kunna få till en övning med barnen med hjälp av handledningen.
Teckningarna är ett sätt att introducera QR. För de lite äldre barnen finns bland annat färdig tipspromenad med QR-koder. När Anzos grupp är färdig med att levandegöra teckningar övergår de till att leka affär ett tag. Varor skannas in och betalas återigen med QRkoder. I den här åldern är det fortfarande en poäng med att betala med mycket pengar; du får ju ”mer” tillbaka. Och sedan är det dags för BlueBoot. En liten golvrobot som programmeras med hjälp av knapptryck på ryggen. Barnen bygger en bana på en rutad matta till roboten och bestämmer hur den ska gå för att komma ”hem”. De räknar rutor. Framåt. Vända. Sidled. Två rutor framåt blir två tryck på ”framåtknappen”. Ibland blir det knasigt. Då gäller det att klura ut vad det var som gick fel. Roboten är cool men jag förundras över samarbetet, resonerandet och problemlösandet som sker mellan barnen.
Anzo håller med när jag påpekar det.
– Pedagogen i mig jublar när jag ser deras samarbete!
Det här är det enklaste sättet att programmera. Barnen har också börjat träna på lite mer avancerad programmering genom appen: Lego Fix Factory.
– Det här är deras framtid och vi i skolan måste ge dem förutsättningarna. Och personligen tycker jag det här är ett superkul ämne. Jag har verkligen hittat min grej, avslutar Anzo och tar fram kort med QR-koder.
Barnen jublar och ställer sig på led. Nu ska nämligen eftermiddagen avslutas med att dansa. Och om du inte redan gissat så gömmer sig en låt bakom varje QR-kod. Bara att följa dansrörelserna som kommer upp på whiteboarden alltså!
TIPSET!
Anzo vill skicka med ett tips till alla pedagoger som gör att högläsningen blir roligare, hon tar iPad och en iPadhållare till hjälp när hon ska läsa högt för barnen. På så sätt ser barnen bilderna från boken på whiteboarden samtidigt som hon läser för dem, många gånger så kan de stanna upp och prata kring bilden och detaljerna som finns i bilderna. Det gör att eleverna får ett helt annat fokus på läsningen och att då blir det enklare att lyssna för alla.
Komma igång
Läs mer om IT- klubben på www.matteklubben.se