Bättre matte med hund i klassrummet

Stötta i matte, minska stress och vara en träningskompis. Pedagoghunden Indra bidrar med en hel del i klassrummet. Inte minst med trygghet. Text och foto: Karin Engman

– Bullshit! Rasmus Andersson ger kommandot och Indra springer fram och trycker in den röda knappen som börjar blinka och hojta. Det är mattelektion på Artediskolan i Nordmaling tillsammans med pedagoghunden Indra, och Rasmus har just löst en av dagens uppgifter.

Indra är Norrlands första pedagoghund. Det har tidigare funnits läshundar för att ge barn läsro, och olika djur används inom bland annat äldrevården, men pedagoghundsutbildningen är relativt ny.
Inger Carlsson är Indras matte och hundförare. Hon är i grunden lärare i NO och matematik, samt speciallärare i matematik. För ett knappt år sedan blev hon och Indra klara med pedagoghundsutbildningen.
Indra är en beauceron, en fransk vallhund. Hon är nio år gammal och har tidigare tränats i lydnad. Som pedagoghund hjälper hon Inger i jobbet som speciallärare. Ofta utan att eleverna lägger märke till att de lär sig så mycket matematik som de gör.
– De kan säga: Men vi har ju inte haft någon matte? Trots att vi har jobbat hur mycket som helst med matte.

Mindre stress
Tillsammans med Indra lindras den anspänning som eleverna kan känna inför ämnet, de har roligt och räknar på praktiska uppgifter utan att tänka på att de faktiskt tränar matte.
– Hunden skapar lugn och trygghet och balanserar stressystemet hos eleverna. Dessutom bygger den upp självkänslan.
Övningarna blandar lydnadsträning med räkneuppgifter.
– Hundträningen i sig själv kan vara en belöning för eleven och stärka självförtroendet. Indra lyssnar och bryr sig om vad de säger.
Inger jobbar med sexor och sjuor. Ibland med en elev i taget, ibland med mindre grupper om vanligen fyra elever åt gången.
– I första hand är det elever som behöver speciallärare i matematik som kommer, men alla elever i klassen får komma hit och prova på att jobba med Indra.

Idag är det Rasmus Andersson som jobbar tillsammans med Indra i det specialinredda rummet i skolans källare.
– Rasmus var min första elev tillsammans med pedagoghund. Vi började när han gick i sexan.
Nu går Rasmus i sjuan, och det märks att han trivs med Indra och Inger.
– Rasmus är fantastiskt snäll, en omtänksam kille som bryr sig om hunden. Och han har gjort stora framsteg sedan han började jobba tillsammans med Indra.
Rasmus har också hjälpt till att fixa lokalen. De har tillsammans målat golv och väggar. På de två dörrarna till lokalen har Rasmus tryckt texten Pedagoghund tillsammans med en bild.
– Jag har gjort en schablon och målat efter den.
Han har också gjort schablonen till tassavtrycken som följer väggen.
– Du har haft uppgifter kopplade till den här lokalen. Det hör ju till ditt jobb här också, du har integrerat flera ämnen i det här, säger Inger.
Tröjan som ligger framme har Rasmus också tryckt med schablon.
– Den är Ingers, jag har min hemma men jag ska ha den imorgon.

Trumma eller knapp
Inger har förberett dagens första matteuppgift genom att lägga numrerade lappar i andra änden av rummet. Rasmus får ta med sig Indra och hämta den första.
– När ni kommer tillbaka till tavlan får du sätta ner Indra och hänga upp lappen. Titta om det som står där är sant eller falskt. Tycker du det är falskt får du skicka Indra på bullshitknappen, är det sant ska hon slå på trumman.
Indra sitter snällt och väntar medan Rasmus funderar över talen. Det stämmer, det som står på lappen är sant.
– Indra, tryck!
Och på Rasmus kommando springer Indra fram till trumman och trycker iväg ett rejält trumslag.
Rasmus får gå och hämta en ny lapp.
– Det här är ju falskt, konstaterar Rasmus, 3+3+3+3 är ju tre gånger fyra!
– Kanonbra Rasmus!
Bullshit! säger Rasmus och skickar därmed Indra mot bullshitknappen som börjar lysa och låta när hon trycker in den med nosen.
Här är det Rasmus som styr Indra, men Inger kan också utforma uppgiften så att både eleven och Indra ska avgöra om det som står på lappen är sant eller falskt.
– Är det rena rama sanningen eller bullshit? Jag har tränat Indra att gå mot det håll jag tittar när jag ställer frågan, mot trumman eller knappen, berättar Inger.

Apporteringsövningar går att använda på olika sätt, bland annat för att träna eleverna att räkna med bråk.
– Vi har en ny övning där Indra får plocka olikfärgade klossar. Hon ska kunna städa och lägga ihop grejer.
Inger häller ut klossar i en hög på mattan en bit bort.
– Städa, uppmanar Rasmus.
Indra snor iväg och hämtar snabbt en kloss i taget, som hon får lägga i en av två korgar vid Rasmus fötter.
– Hundar kan lära sig skilja på färger, men det kan inte Indra och det är inget jag tänker lära in. Däremot att lägga klossar i rätt korg. Eleven kan få räkna ut hur andelen förändras när Indra lägger i nya klossar.
Inger langar över korvbitar som Rasmus får ge Indra när hon lämnat klossar.
– Hon jobbar för belöning. Jag tror det måste vara så, om man ska få en hund som orkar vara med.

Träningskompis
Ibland gör Inger övningar kopplade till idrott.
– Vi har kört lite styrketräning här nere. Eleven kan göra armhävningar medan Indra hoppar upp och ner på en stol. De har båda tränat och gjort olika övningar.
Indra kan också hjälpa till med avslappning.
– Många elever idag är ju så stressade. Indra får trycka lite med nosen på ryggen, och så kan hon lägga sig på ryggen, samtidigt som eleven får lyssna på avslappningsövningar i hörlurar. Jag frågar alltid om det är okej att hon rör vid dem och kanske lägger sig på dem. Många gånger tycker de det är skönt att någon rör vid dem, inte minst killar.

Det händer att elever hör av sig och vill komma förbi när de har håltimme, både för att varva ner tillsammans med Indra och för att göra några matteuppgifter.

Det krävs lärarexamen för att få gå pedagoghundsutbildningen, och hundens lämplighet bedöms tillsammans med hundföraren vid en inprovning och intervju. Hund och hundförare utgör ett team.
– De första teamen examinerades 2015, berättar Gunilla Backman som är utbildningsansvarig och VD för Svenska Pedagoghundinstitutet. Indra är först i Norrland men idag arbetar pedagoghundar aktivt runt om i Sverige. Cirka 30 team har utbildats, och under 2018 blir ytterligare omkring 25 team klara. Intresset växer och allt fler skolor köper utbildningen till sina lärare.

När lektionen är slut somnar Indra, det tar på att jobba med lärande. Hon arbetar tre dagar i veckan och inte mer än tre pass om dagen.
– Hundar orkar inte jobba hur länge som helst. Ibland har jag 50-minuterslektioner men då får hon ligga och vila emellanåt. Man ser hur trött hon blir.
Inger tränar sin yngre hund, en ettårig tik, som så småningom ska kunna avlasta Indra.

Nu ser Inger fram emot att skapa nya uppgifter inför nästa termin. Hon får använda sin kreativitet när hon utvecklar nya övningar som går att göra tillsammans med hunden.
– Jag brinner för det här! Det fungerar ännu bättre än jag trodde, och jag får ett så positivt bemötande från eleverna. De tycker det är kul, och de lär sig matte!