Att väcka intresse för matematik

Det kan vara svårt att få elever intresserade av högstadiematematiken. Det löser matematiklärarna främst genom att låta form gå före innehåll, genom aktiviteter som diskussioner, öppna frågor och elevnära frågor. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.

Ämnesläraren och nuvarande lärarutbildaren Rimma Nyman vid Göteborgs har i sin avhandling bland annat undersökt hur lärare och elever i årskurserna 6-9 ser på intresse och engagemang och hur lärarna gör för att engagera elever i matematiken. I avhandlingen lyfter hon fram lärarnas undervisningsstrategier och design av uppgifter.

Genom bland annat två internationella videostudier och intervjuer av elever från två högstadieklasser visar hon bland annat hur lärare fångar intresset genom att fokusera mer på form än innehåll, genom aktiviteter som exempelvis diskussioner om lösningsstrategier eller om relevansen av matematiska sammanhang. Andra exempel är att ställa öppna frågor eller att välja elevnära frågeställningar.

Av de elevintervjuer Rimma Nyman genomfört framgår även när och varför eleverna upplever matematikuppgifter som intressanta.

– Lärarna använder sig av form framför innehåll, men när elever fick förklara varför uppgifter var intressanta var det innehåll snarare än form som lockade. Det visade sig att samtliga elever tog upp uppgifter med ämnesinnehåll i förgrunden, från geometri och statistik. Samtliga var uppgifter med hög grad av utmaning och viss grad av öppenhet. Motiveringarna var kopplade till ämnesinnehåll som skala, geometriska kroppar, diagram och tabeller, säger Rimma Nyman.

Avhandlingen finns digitalt publicerad på
http://hdl.handle.net/2077/42319
http://news.cision.com/se/goteborgs-universitet/r/svart-vacka-hogstadieelevers-intresse-for-matematik,c2008176