Grunden till det här med matte

Har du också barn som kämpar med matteläxan? Har du också försökt förklara och känt att du inte räcker till? Nu finns boken som förklarar varför vi inte fattar och hur vi alla kan lära oss.

Matteångest är helt onödigt. Det menar Anne Lene Johnsen och Elin Natås, författarna till boken ”Hvordan fatte matte”, som nu finns översatt till svenska med titeln ”Hur ditt barn fattar matte”.
– Alla normalbegåvade, friska barn kan lära sig och förstå grundskolans kursplan i matematik. Om du inte förstår så betyder det inte att du är dum. Det betyder däremot att ingen har gett dig de grundläggande verktygen som du behöver för att förstå.

Elin och Anne Lene har helt olika bakgrund när det handlar om matematik. Anne Lene var eleven vars svar läraren använde när hen skulle gå igenom matteprovet högt inför klassen. Hon läste extra kurser i matematik och löste matteuppgifter när hon hade tråkigt på fritiden. Elin däremot har inte fattat någonting av matte och hon har fått kämpa sig igenom skolan. Det var först när hon var närmare 40 som hon fick reda på orsaken till att hon inte hade förstått något tidigare.
– Även om graden av problem varierar är det ofta av samma anledningar. Det är nämligen grunden som saknas.

Och det är just att ge den grunden som är syftet med deras bok. Boken vänder sig till föräldrar, men i Norge är det även många lärare och specialpedagoger som använder sig av den. Författarna går igenom de matematiska begreppen steg för steg. Från talförståelse, de fyra grundläggande räknesätten, bråk, decimaler, procent och promille, mätning och klockan, geometri, algebra och funktioner. Det kanske låter som självklarheter för de flesta men många, barn som vuxna, saknar bitar för att ha den solida grund som behövs för att sedan kunna bygga vidare. Anne Lene och Elin har hört från många vuxna att de har fått helt nya aha-upplevelser genom boken. Både för egen del men också för att de äntligen förstår vad det är deras barn INTE förstår.
-Det finns också många som har grunden själva och som gör allt för att barnen ska förstå. De har inte ens tänkt tanken att dessa grundläggande saker är något som barnet inte har. De har därför kämpat med att få barnet att plugga mer av samma typ av tal för att de ska förstå.

Om du själv är bra på matematik är det svårt att förstå vad andra inte fattar och om du själv har haft svårt för matte kanske du förstår vad det är ditt barn inte fattar men inte varför. Kanske har du också sagt något i stil med att ”vi är ju inte så bra på matte i vår familj”. Men oftast handlar det om att varken du eller ditt barn har fått grunden.

– Vi brukar säga att vi måste börja med att programmera hjärnan med rätt programvara. I matematiken kan det till exempel handla om att lära sig att kategorisera information, sammanställa och analysera, känna igen mönster men också att bli trygg med att du själv kan tänka dig fram till lösningar.
Men är det inte skolans uppgift att lägga den här grunden från början?
– Jo, men det finns många anledningar till att det inte fungerar så i praktiken. Många pedagoger har säkert den kunskap som behövs men får inte utrymme tidsmässigt. Många känner inte heller till den egentliga orsaken till problemen och framförallt inte hur eller hur långt ner i förståelsen vi måste gå för att rätta till dem. Föräldrar kan göra mycket av det här hemma med barnen, utan att själva vara bra på matematik eller pedagogik, genom att följa boken.

Anne Lene och Elin vet att det kan vara tufft att komma igång. Många barn har kämpat med matematiken länge och har många negativa känslor inför ämnet. Det finns det även vuxna som har. Det som är bra med den här boken är att den fokuserar på grunderna och det är som sagt det som saknas för barnet. Alltså kommer det att vara nya saker som barnet möts av och som snabbt kommer ge känslan av att lyckas och att förstå.
– Om barnet och den vuxne har negativa upplevelser tillsammans kring matematiken kanske någon annan vuxen kan jobba med barnet.

Ibland kan det dock finnas andra anledningar till att ett barn har svårt att lära sig. Förutom sådant som hänger ihop med undervisningen, kan det finnas psykologiska och även fysiologiska anledningar. Stress, syn, hörsel och primitiva reflexer för att nämna några ur boken.
Anne Lene och Elin vill avsluta med en viktig grundregel att ha med sig i bemötandet av våra barn.
– Om ditt barn får kämpa mycket hårt för att kunna lära sig är det något som inte stämmer. Då måste vi som vuxna hitta det som felar. Det hjälper inte att bråka eller be barnen att skärpa sig. Barn gör så gott de kan hela tiden. De vill lära sig. Men det är inte så lätt att lära sig att cykla om du har brutit båda benen.

RUTA:
Olika anledningar till inlärningssvårigheter som boken tar upp:
1. Undervisningsmässiga (didaktiska):
– bristande undervisning
– inte rätt undervisningsmetoder för just den eleven
– lärmiljön ogynnsam
– det går för fort.
2. Psykologiska/sociologiska:
– Saknar motivation eller vilja att lära sig ämnet vilket kan bero på olika saker. En orsak kan vara att eleven redan ha dåliga erfarenheter. Andra faktorer kan vara sociala, som att eleven har en stressande hemmiljö som försvårar inlärningen, dåliga arbetsvanor eller ett annat språk som modersmål.
3. Fysiologiska/neurologiska:
– Hörsel och syn. Inte alltid enkelt att upptäcka.
– Primitiva reflexer är rörelser som styrs från hjärnbarken. När vi växer ska de ersättas av andra reflexer som vi har med oss resten av livet. Detta händer emellertid inte alltid och i dessa fall kan det bland annat leda till svårigheter med att lära, bygga språk och utveckla en god spatial förmåga (rumsuppfattning).
KÄLLA: Så fattar ditt barn matte