Övergrepp på nätet – det handlar om våra barn

Barn lämnas ensamma med en hel del av det som de möter eller blir utsatta för nätet. På Eriksdalsskolan i Skövde valde man att göra något åt detta genom att utbilda både elever och personal om övergrepp på nätet.
Illustration Linda Karlsson.

Det är mars månad. En dag som bjuder på en svag sol och kylig vind men också på Coronarestriktioner. Eriksdalsskolan i Skövde har på morgonen förbjudit alla besök inne i skolan. Så vi träffas utomhus, Ellen Sundberg och Agnes Forkman från årskurs 8, läraren Gabriella Andersson och jag för att prata om utsatthet och sexuella övergrepp på nätet.
– Det här är saker som barn och unga lämnas väldigt ensamma med, säger Gabriella. Det kan bero på flera saker, men okunskap är en av dem.

Men på Eriksdalsskolan valde man att ändra på det genom att ta hjälp av teamet på Safe Selfie Academy, en utbildningssatsning för elever med syfte att sprida kunskap om just övergrepp på nätet.
– Det började med att jag fick kontakt med Caroline Engvall, initiativtagare till Safe Selfie Academy, när jag jobbade på svenska skolan i Thailand under en period, berättar Gabriella. Caroline kom till skolan och berättade om hur barn och unga råkar ut för övergrepp på nätet. För mig blev det självklart att jag ville göra något hemma i min klass också för att öka kunskapen och för att börja prata om det här.

Väl hemma igen började klassen tillsammans läsa Caroline Engvalls bok 14 år till salu, en verklighetsbaserad berättelse om en fjortonårig tjej som efter ett övergrepp börjar använda sex som en form av självskadebeteende.
– Jag bjöd in Caroline för att prata om boken i min klass. Det blev verkligen starkt. Också för att Caroline inledde med att hälsa från Tessan till alla. Då blev det så tydligt att Tessan verkligen fanns. Eller hur, frågar Gabriella och vänder sig till Agnes och Ellen som håller med.
– Jag är så tacksam över att vi har vår rektor, Liam Hedén, som har sitt hjärta i verksamheten. Som ser det långsiktiga värdet i att våra barn och unga mår bra. Därför kunde vi ta det här ett steg till och få till utbildningsdagen på skolan.

Elever utbildas
Det är skolan som väljer ut en grupp med cirka 20 ungdomar som är intresserade och som får vara med på utbildningsdagen. Här fick elever från årskurs 8, 9 och gymnasiet möjlighet att vara med. Agnes och Ellen var två av dem.
– Jag såg det som en möjlighet att få lära mig ännu mera och att få möjlighet att hjälpa andra, berättar Ellen. Vi fick också lära oss att se sånt som kan vara tecken på att någon är utsatt. Som att någons beteende ändras, kanske slutar hen med idrott eller börjar göra en massa nya saker.

– Det är ett känsligt ämne och därför är det så viktigt att prata mer öppet om det, säger Agnes. Och för att kunna det så behövs kunskap. De tecken som kan finnas kan såklart bero på helt andra saker också. Men viktigt att vara uppmärksam.

Eleverna som är med på utbildningsdagen blir ambassadörer och det ska finnas minst tre vuxna som blir mentorer till ambassadörerna. Det är alltså inte eleverna som ska bära andras berättelser eller vara den som ska ”fixa” och lösa.
– Det handlar om att lyssna, säger Agnes. Att vara den som den utsatta kan börja berätta för. Det är som en TYST-stämpel på de här ämnena! Ingen pratar om det.

Vad tänker du att det beror på?
– Skamkänslor.
Och hur kommer det sig att vuxna inte öppnar upp för samtalen?
– Okunskap tror jag.
– Föräldrar tänker nog att ”det här kan inte hända mitt barn”, säger Ellen.
– Det är inte så lätt att hålla sig up to-date med allt på nätet, inflikar Gabriella. När barnen är yngre och är på nätet är det lätt att tänka att det är bra att mitt barn är it-kunnigt. Sedan kommer den här brytningsåldern när det är en balansgång mellan att lägga sig i och att ge utrymme och frihet. Det är så viktigt att ha de här samtalen om kroppen och om gränser tidigt. Och ofta. Men vi måste också våga. Skaffa kunskap och fråga.

Det börjar ofta med bilder som skickas. Vad tror ni är anledningen till att någon börjar med det?
– För vissa kan det vara osäkerhet. Det blir ett sätt att få bekräftelse från en person, säger Agnes.
– Det kan också vara för att du blir tvingad. Någon skriver att om du inte skickar bilden jag vill ha så dödar jag din lillasyrra och sådana grejer, säger Ellen.

Under utbildningen fick de lära sig att just hoten kommer snabbare idag. Tidigare var det vanligt att en förövare byggde en relation innan hoten kom men idag är det alltså vanligare att hoten kommer direkt eller i ett tidigt skede.
– Som vuxna behöver vi försäkra våra barn och unga om att det är tryggt att berätta om de blir utsatta för bildfrågor och hot, menar Gabriella.

Vad är det som stoppar barn och unga att berätta?
– Att föräldrarna ska bli arga, säger Agnes.
Vad händer om en förälder blir arg över något då?
– En del blir hotade med stryk om de gjort något dumt och jag vet att det händer att vissa till och med får stryk. Men det är aldrig den som skickat bilden som har gjort fel. Det är alltid den som tvingat och hotat.
– Många är rädda för att de inte ska få vara kvar på sociala medier om de berättar, säger Ellen.
– Och skammen, den blir ännu värre om föräldrarna ska se bilder som skickats, inflikar Agnes. Det är därför det är så viktigt att berätta direkt, vid första bilden. För skammen ökar bara.

Första bilden
Vi pratar om det där med den första bilden. Den som kanske tycks relativt oskyldig och vi hamnar snabbt i ett samtal där det blir tydligt att gränser förskjuts och att få dickpics inte är nåt att bry sig om. Det har normaliserats.
– Normaliseringar som det här är inte okej, säger Gabriella. Det är övergrepp. Och det här är exempel på samtalsämnen som öppnats upp för efter utbildningsdagen. Det är så viktigt att man pratar öppet om att vissa unga dagligen får erbjudanden om att sälja nakenbilder på sig själva på sina telefoner. Det är snabba pengar som swishas direkt i utbyte mot bilder, men kraven ökar snabbt på vilken typ av bilder man förväntas skicka. Det finns också en slags erbjudanden som unga får på nätet om att skicka bilder på sig själva mot att de ska erhålla presentkort på åtråvärda kläder och saker. De skickar bilder, men presentkorten uteblir och istället pressas de på att skicka allt tyngre pornografiska bilder och filmer på sig själv. När man väl startar dessa samtal är det som att öppna en sluss och låta vattnet flöda. Det finns verkligen ett uppdämt behov av att få prata, älta, diskutera den verklighet de unga lever i på nätet.

Vad skulle ni säga har varit den starkaste insikten ni fått av utbildningsdagen?
– Hur vidrig en människa kan vara mot någon annan, säger Agnes.
– Hur en förövare verkligen kan klamra sig fast vid en person, säger Ellen. Fortsätta leta upp och förfölja.

Ni har ju också killar som är ambassadörer men nu är ingen med här. Kan ni säga något om deras reaktioner?
– De hade aldrig hört talas om att killar är mer utsatta för övergrepp på nätet. I spelforum och så … Det är jätteviktigt att prata om.

Mellan föreläsningar, fakta om brott och exempel på hur förövare kontaktar unga fanns också lekfullhet, skratt och rörelse under utbildningsdagen.
– Vi gjorde olika övningar i klassrummet, som att snabbt krypa under sin stol, men också saker utomhus så att vi skulle få röra på oss, berättar Ellen.
– Gladiatorn Virena Andersson, känd som Spider i tv, ingår i teamet Safe Selfie Academy och hon gjorde roliga övningar med oss, berättar Gabriella. Det var populärt. Vi byggde oss helt enkelt starka inifrån och ut den dagen.
här
Intresserad av att ge din skolas elever och personal mer kunskap? Kontakta Safe selfie academy