Prisad för sin förmåga att se eleverna. Fabiola Lahdo utgår alltid från vilken lärare hon själv skulle vilja ha om hon var elev.
Text Henrik Lenngren Foto Privata
När Fabiola Lahdo i november traskade iväg till sin arbetsplats på Blombackaskolan i Södertälje hade hon en alldeles vanlig måndag framför sig. På schemat stod svenska- och engelskalektioner. Men väl på plats överraskades hon av ett tv-team från UR. Istället för att mötas av sina elever fick Fabiola ta emot en blomsterbukett från Mark Levengood och Nassim Al Fakir – och priset som Årets nya lärare i Sverige.
Hon hade själv svårt att hålla tårarna på avstånd när jurymotiveringen gick från text till upplästa ord: ”För en förmåga att se eleverna, i både hjärta och kunskapande. Med kärleksfullhet och värme förmår Fabiola att kombinera omtanke och uppmärksamhet till sina elever med ett smittande intresse och lust till engelskan och svenskan som ämne. I hennes klassrum känner sig eleverna trygga och vill lära sig mer.”
– Då kände jag mig faktiskt som Zlatan fast i skolans värld. De flesta har ju hört talas om Fotbollsgalan, där Zlatan har tagit hem ett och annat pris. Jag visste inte ens att Lärargalan, som hyllar oss lärare, existerade. Att vinna priset var lite Zlatan-aktigt, säger Fabiola själv med ett leende.
Hon har arbetat som legitimerad lärare i tre år, och ser priset som ett bevis på att hennes elever uppskattar den hjälp, stöd och kärlek de får av henne.
– Om jag var elev, vad skulle jag helst vilja ha för lärare i klassrummet? Det är en fråga som jag ständigt utgår från, och som utvecklar mig som lärare, säger Fabiola.
Personlig utan att bli privat
Flera elever har sagt att de betraktar henne mer som en kompis än en lärare. Det är inte ovanligt att de skriver till henne på Snapchat, ett chattforum där många barn och ungdomar tillbringar en stor del av sin fritid.
– Jag har skapat ett lärarkonto med en egen avatar, en så kallad bitmoji. Den använder jag även i klassrummet och eleverna känner igen dessa bitmojis eftersom de har egna karaktärer.
Enligt Fabiola Lahdo har många elever har svårt att skapa relationer till andra vuxna, oavsett om det gäller sina egna föräldrar eller lärare på skolan.
– Att få veta att eleverna har förtroende för mig, och ser mig som en vän, betyder väldigt mycket för deras välmående. Jag försöker ofta prata och fråga eleverna om till exempel den där nya serien som har kommit ut på Netflix, eller hur det gick på basketbollmatchen.
Kan det finnas en risk att man blir för mycket kompis och för lite lärare?
– Självklart finns det en risk. För oss vuxna gäller det att sätta gränserna tidigt. Vi bär ansvaret och har ett jobb att sköta som undervisande lärare. Det brukar sägas att vi lärare ska vara personliga men inte privata, och det är något jag håller med om.
Enligt Fabiola Lahdo är relationen mellan lärare och elev avgörande för elevens välmående. Detta leder, menar hon, i sin tur till bättre mental hälsa och bättre studieresultat. Fabiola pekar på det faktum att dagens forskning visar att relationen mellan lärare och elev är A och O inom lärandet. Men frågan är om det inte är svårt att bygga relationer med alla elever, samtidigt?
– Jag fokuserar främst på mina mentorslever i första hand sedan vidare till elever som jag undervisar. Med tiden har jag märkt att elever som jag inte undervisar kommer fram och är nyfikna och vill prata, elever som jag kanske inte kan namnet på men som känner igen mig i skolans korridorer. Relationsbildandet är ömsesidigt och det får ta sin tid. Man kan inte lära känna alla på en gång, konstaterar Fabiola.
Tabubelagda ämnen
För att skapa en bra och betydelsefull undervisning behöver hon som lärare kunna nå ut till eleverna. Utan motiverade och engagerade elever faller undervisningen rätt platt, poängterar hon.
– När jag som undervisande lärare lägger tid och energi på att lära känna elevernas intresseområde kan jag sedan applicera detta till min undervisning. Till exempel försöker jag alltid prata med mina elever om tabubelagda ämnen som exempelvis ungdomskriminalitet, psykisk ohälsa och frågor gällande sex. Dessa appliceras i undervisningen och blir en del av arbetsmomenten. Detta lockar även eleverna till att lära sig saker eftersom syftet blir väldigt tydligt. Eleverna kan använda sig av detta i framtiden.
Fabiola Lahdo försöker enträget sprida en positiv känsla både i och runt klassrummet, och det gör hon genom att utgå från elevernas behov och tillstånd.
– Många elever kommer från trasiga hem, saknar vuxna förebilder och vuxet stöd. Om jag som lärare kan bidra med lite lycka och positivitet under elevernas drygt åtta timmar på skolan, och dessutom bidra med lite kunskap… då har jag lyckats.
Men, tillägger Fabiola Lahdo, även solen har sina fläckar. Hon kan också misslyckas ibland med att skapa den där ”härliga känslan”.
– Samtidigt tror jag att misslyckanden leder till framgång. De gångerna jag har känt mig misslyckad har fått mig att tänka annorlunda och testa nya tekniker för att nå eleverna på ett bättre sätt. Det gäller att testa sig fram, våga göra fel och arbeta vidare tillsammans med eleverna.
Zlatan har vunnit många Guldbollar. Får vi se dig på fler lärargalor framöver?
– Det hoppas jag! Och jag hoppas även mina elever och lärarstudenter som jag har fått arbeta med ska synas på fler lärargalor.
Personligt/Fabiola Lahdo
Ålder: 26 år.
Bor i: Södertälje.
Familj: Mamma, pappa, lillasyster och lillebror.
På tallriken: Pasta.
I glaset: Vatten med citron.
På Spotify: Tupac Shakur och Biggie Smalls (The Notorious B.I.G).
På tv:n eller surfplattan: The Office.
I bokhyllan: Paulo Coelho.
Oanad talang: Kan fäktas.